Viikko tunnit (kevät 2019)

KEHONHALLINTA

Tässä ryhmässä opetellaan kehonhallinnan perusteita ja tehdään helppoja kehoa vakauttavia, voimistavia ja venyttäviä liikkeitä. Tunnilla syvennetään kehon tuntemusta ja kehonhallintaa pilatesmetodiin ja faskialinjaharjoitteluun pohjautuvien liikkeiden avulla. Max. 6hlö

maanantaisin klo 17.15- 18.15 (alkaen 14.1)


LIHASKUNTOA HALLITUSTI

Tällä tunnilla opettelemme tekemään tuttuja lihaskunto liikkeitä hallitusti, erityisesti nivelet ja selkäranka huomioiden. Liikkeet tehdään tarkasti hyvässä ryhdissä, syvää keskivartalotukea hakien ja oikeat lihasketjut aktivoiden sekä ´turhat´ lihakset rentouttaen. Tärkeintä tällä tunnilla on liikkeen laatu, ei toisto määrä. Max. 5hlö
Tule haastamaan itsesi ja kehosi tapa tehdä liikkeitä.

Aiheena seuraavasti:

14.1/ 21.1: askelkyykky, maastaveto, leveä punnerrus, dippi, ylävartalon nosto selinmakuulla, pakaratyöntö vatsamakuulla, lankkupito(suora+vinot)

28.1/ 4.2: leveä kyykky, kulmasoutu, ranskal. punnerrus, vipunostot (eteen+sivu), selän rullaus istuen(vatsalihas liike), ylävartalon nosto vatsamakuulla,

Maanantaisin klo 18.30- 19.30 (alkaen 14.1)


SPIRAALISTABILAATIO (SPS)

Tällä tunnilla keskitytään hallitsemaan koko kehoa spiraalimaisten lihasketjujen aktivoimisen avulla ja opetellaan pitkittäisten selän ojentajalihasten aktiivista rentoutusta. Välineenä käytämme SPS- metodiin suunniteltuja vastuskuminauhoja. Harjoitteet tehdään pääosin seisten, mutta alussa ja/tai selkäkivuista kärsiville on runsaasti harjoitteita myös istuen suoritettaviksi.


Spiraalistabilaatio (SPS) on tsekkiläisen tuki- ja liikuntaelimistön ongelmiin erikoistuneen lääkärin Richard Smišekin kehittämä kehonhallinta- ja terapiamenetelmä. Se on osoittautunut tehokkaaksi erilaisten selkäkipujen ja -sairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa sekä selän toiminnallisuuden parantamisessa. SPS- metodi on viime vuosina saanut laajaa arvostusta kansainvälisesti ja onkin nyt suosittu harjoittelu- ja terapiamuoto eri puolilla maailmaa.

Sunnuntaisin (edistyneet)klo 17.30-18.30 (alkaen 13.1)

Keskiviikkoisin (aloittelijat) klo 18.15-19.15 (alkaen 6.2)